Elektrické lokomotivy a jednotky

Moderátor: vostrej cenzor

Odpovědět
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

Myslíš tu samou "stopadesátku" z roku 1978 nebo se na i na té "150.0" něco upravovalo?

Já tedy zkušeností s touto loko velice maličko mám, nicméně strojově nikdy. A řada 350 tedy na vzduch fakt nebrzdila...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
jaloviec
Příspěvky: 17229
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od jaloviec »

Drn píše:
Parodie na brzdy? Slyšels někdy o nezávislé EDB?

Málo táhel a hejblat = špatná brzda. :)
PRNIZB
jaloviec
Příspěvky: 17229
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od jaloviec »

Petr Šimral píše:Myslíš tu samou "stopadesátku" z roku 1978 nebo se na i na té "150.0" něco upravovalo?

Já tedy zkušeností s touto loko velice maličko mám, nicméně strojově nikdy. A řada 350 tedy na vzduch fakt nebrzdila...


Ono to nebrzdí vzduchem na více mašinách. Protože slouží jen jako očistění obručí a potom brzdí už jen EDB. Až při malé rychlosti zas špalky přiskočí a dobrzdí do zastavení. Takže podle pohledu na podvozek opravdu nelze soudit na účinek brzdy.

Tento by musel být nejlepší.
IMG_20200822_102044.jpg
IMG_20200822_102044.jpg (87.39 KiB) Zobrazeno 156 x
PRNIZB
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

No, ono to sice nebrzdí na vzduch, když to má EDB, ale i EDB může mít poruchu (a že je má) a pak jaksi vzduch je poslední záchranou a tak je potřeba vždy počítat, jak to brzdí právě vzduchem.

Jak jsem již psal: když se rozpojí EDB, nebrzdíš. Když se rozpojí vzduch, brzdíš...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
Uživatelský avatar
Drn
Příspěvky: 25274
Registrován: čtv 10. pro 2015 15:31:54
Bydliště: Litoměřice nad Labem a Ohří

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Drn »

Petr Šimral píše:Myslíš tu samou "stopadesátku" z roku 1978 nebo se na i na té "150.0" něco upravovalo?

Já tedy zkušeností s touto loko velice maličko mám, nicméně strojově nikdy. A řada 350 tedy na vzduch fakt nebrzdila...

Nejsem historik této řady. Ale já jezdil i na těch s MK, a tam už byla EDB nezávislá. 350 nemám. Zatím jsem zažil výpadek EDB jen jednou. Z 60 do Holeš. Vzduch to v pohodě přebral.

I pneubrzda se může podělat.
"Hlavně se z toho neposrat!"
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

Drn píše:
Petr Šimral píše:I pneubrzda se může podělat.


Pravda. Nicméně, když se o ní dobře staráš, tak pravděpodobnost sice není nulová, ale je mizivá.

K přečtení třeba zde
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
jaloviec
Příspěvky: 17229
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od jaloviec »

Petr Šimral píše:No, ono to sice nebrzdí na vzduch, když to má EDB, ale i EDB může mít poruchu (a že je má) a pak jaksi vzduch je poslední záchranou a tak je potřeba vždy počítat, jak to brzdí právě vzduchem.

Jak jsem již psal: když se rozpojí EDB, nebrzdíš. Když se rozpojí vzduch, brzdíš...


Samozřejmě, že poruchy existují u všeho, co člověk postavil.
Ale původní myšlenka byla, že při pohledu na podvozek se usoudilo, že málo brzdí a že je to pozůstatek myšlení, že brzdit se má tendrem.
Což je přejaté nejspíš odsud https://www.google.cz/search?q=krav%C3% ... hvujwd-n9M
PRNIZB
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

Ale původní myšlenka byla, že při pohledu na podvozek se usoudilo, že málo brzdí a že je to pozůstatek myšlení, že brzdit se má tendrem.

A má pravdu předsedo.
Za základ je třeba považovat dobu konstrukce lokomotiv druhé generace, tedy polovina šedesátých let.
Tenkrát jezdily vlaky dlouhé a relativně pomalé (i rychlíky). A tak nebylo třeba řešit vysoce výkonné brzdy na HV, protože od toho měly lokomotivy soupravu a na přejetí někam strojově to do těch osmdesáti jakžtakž stačilo.
EDB byla samozřejmě velice dobrá, ale nebylo jí až tak třeba k zastavování vlaku jako pro udržování plynulé rychlosti vlaku na limitu stanovených rychlostí (to že to brzdilo do docela nízké rychlosti byl příjemný bonus kvůli špalkům).
A proto od pohledu jednostranné obrzdění s malou plochou špalků ukáže nízkou brzdící hmotnost, protože tlak v brzdových válcích nejde zvyšovat donekonečna nejen z ohledu na jednostranný tlak na nápravu...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Morris Zapp »

Se ti divim, že se s tim vůbec bavíš: nejchytřejší diskutér fóra, rozumí všemu, hlavně politice, a ze všech má srandu (blbému všichni blbí).
Petr Šimral píše:tlak v brzdových válcích nejde zvyšovat donekonečna
Dominiku, jak se vlastně jmenuje ten tlak, při kterém se plyn začne chovat jako kapalina? Má to nějaké jméno, ne?
jaloviec
Příspěvky: 17229
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od jaloviec »

Petr Šimral píše:Ale původní myšlenka byla, že při pohledu na podvozek se usoudilo, že málo brzdí a že je to pozůstatek myšlení, že brzdit se má tendrem.

, protože od toho měly lokomotivy soupravu a na přejetí někam strojově to do těch osmdesáti jakžtakž stačilo.
EDB byla samozřejmě velice dobrá, ale nebylo jí až tak třeba k zastavování vlaku jako pro udržování plynulé rychlosti vlaku na limitu stanovených rychlostí (to že to brzdilo do docela nízké rychlosti byl příjemný bonus kvůli špalkům).
A proto od pohledu jednostranné obrzdění s malou plochou špalků ukáže nízkou brzdící hmotnost, protože tlak v brzdových válcích nejde zvyšovat donekonečna nejen z ohledu na jednostranný tlak na nápravu...

To je sice napůl fakt, ale od pohledu by bylo možné říct, že třeba taurus špatně brzdí, neb není vidět nic. A naopak ty vývojově kousek poválečné EU06 a následovnice jsou od pohledu nejlíp brzdící?
Jen tvrdím, že pohled a soudění podle něj může být ošidné.

80 byl předpis. Dnes se jezdí max.
Udržování rychlosti pomocí EBD se dá jen třeba na malých spádech, po zadání vyššího tlaku i tak přibrzďuje souprava,(pokud to není x6x a použití výhradně rajčáku EDB) takže hlavně brzdění do zastavení - šetření i vozového obložení.
Takové 131 jen s EDB udrží na klesání 20 promile těch 2500t - vozy nebrzdí vůbec. To už je silná úspora špalků nejen na mašině.

Každopádně typ podvozku "co nejmíň železa" je lepší pro trat.
PRNIZB
Uživatelský avatar
Drn
Příspěvky: 25274
Registrován: čtv 10. pro 2015 15:31:54
Bydliště: Litoměřice nad Labem a Ohří

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Drn »

jaloviec píše: Udržování rychlosti pomocí EBD se dá jen třeba na malých spádech, po zadání vyššího tlaku i tak přibrzďuje souprava,(pokud to není x6x a použití výhradně rajčáku EDB) takže hlavně brzdění do zastavení - šetření i vozového obložení.

Ještě jsi neviděl, jak s x6x brzdí Drn a jeho žáci. :lol: Vlakové brzdy netřeba. Stačí mít zapnutý ARR a vědět, co s OBE při volbě nižší rychlosti. "Cecík" vůbec nepoužívám. Pouze, když mám chuť převézt flamendrákem domů se vracející flamendry. ;)
"Hlavně se z toho neposrat!"
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

Takové 131 jen s EDB udrží na klesání 20 promile těch 2500t - vozy nebrzdí vůbec. To už je silná úspora špalků nejen na mašině.


Hele, pohádky z fírcimry si nech pro ty, co Ti na to skočí.

Uber někam kousek nad polovinu...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
Uživatelský avatar
pavel.juza
Příspěvky: 13918
Registrován: úte 08. pro 2015 19:01:59
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od pavel.juza »

Petr Šimral píše:
Uber někam kousek nad polovinu...

Kde má ubrat, s těmi promilemi nebo s těmi tunami?
„Tady je nějaký smrad, a dokud tady ten smrad bude, tak neodejdu,“ řekl tchoř.
Uživatelský avatar
Drn
Příspěvky: 25274
Registrován: čtv 10. pro 2015 15:31:54
Bydliště: Litoměřice nad Labem a Ohří

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Drn »

Petr Šimral píše:Takové 131 jen s EDB udrží na klesání 20 promile těch 2500t - vozy nebrzdí vůbec. To už je silná úspora špalků nejen na mašině.


Hele, pohádky z fírcimry si nech pro ty, co Ti na to skočí.

Uber někam kousek nad polovinu...

Co by Jalovec pohledával na fírcimře? Ten má svoje komnaty. ;-)
"Hlavně se z toho neposrat!"
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

pavel.juza píše:
Petr Šimral píše:
Uber někam kousek nad polovinu...

Kde má ubrat, s těmi promilemi nebo s těmi tunami?


Buď s těmi promilemi nebo tunami.

20 promile = 200 kN na každých 1000 tun.

Základní jízdní odpor na takových soupravách ještě s litinovými špalky je úředně 1,3 N/kN, ve skutečnosti mírně nižší.

Tedy 200 * 2,5 = 500 kN - 32,5 = 467,5 kN - aerodynamický odpor, tedy odhadem tak 400 kN

A předpokládám, že brzdí evropsky standardně, tedy 150 kN.

Aneb: když to do toho stoupání neuvezu, tak to logicky EDB ani nemohu ubrzdit, velice jednoduchá poučka.

A to EDB na stejnosměrné trakci nemívá stejný výkon jako má trakce, byť na Slovensku nevylučuji, že to může být jinak...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
jaloviec
Příspěvky: 17229
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od jaloviec »

Petr Šimral píše:Buď s těmi promilemi nebo tunami.

neb: když to do toho stoupání neuvezu, tak to logicky EDB ani nemohu ubrzdit, velice jednoduchá poučka.

A to EDB na stejnosměrné trakci nemívá stejný výkon jako má trakce, byť na Slovensku nevylučuji, že to může být jinak...


Jo, ubírám, není to v celé délce.
Mívá postrk, proto vyveze. Dolů brzdí jen vpředu.
PRNIZB
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Morris Zapp »

Petr Šimral píše:když to do toho stoupání neuvezu, tak to logicky EDB ani nemohu ubrzdit, velice jednoduchá poučka.
Bingo.
Překvapilo mě, kolik lidí tohle nechápe.
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Petr Šimral »

jaloviec píše:
Petr Šimral píše:Buď s těmi promilemi nebo tunami.

neb: když to do toho stoupání neuvezu, tak to logicky EDB ani nemohu ubrzdit, velice jednoduchá poučka.

A to EDB na stejnosměrné trakci nemívá stejný výkon jako má trakce, byť na Slovensku nevylučuji, že to může být jinak...


Jo, ubírám, není to v celé délce.
Mívá postrk, proto vyveze. Dolů brzdí jen vpředu.


Jestli myslíš tohle, tak to asi ubrzdí, když na klesání za tunelem najedou rozumně pomalu (20 km/h) a budou jim brzdit oba díly dvojičky
Ono tam totiž žádných 20 promile není...
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Morris Zapp »

Petr Šimral píše:když na klesání za tunelem najedou rozumně pomalu
Zajímavý a poněkud neintuitivní fyzikální jev je, že záleží na vstupní rychlosti na začátku brzdění: pokud jsou ostatní podmínky konstantní (spád, brzdný účinek), tak existuje kritická rychlost, při které se vlak ubrzdí tak, že nezrychluje, ani nezpomaluje. Při vstupu rychlostí nižší se dokáže na tom klesání ubrzdit do zastavení; při vstupu rychlostí vyšší stejný vlak se stejným brzdným účinkem nedokáže zabránit neustálému zrychlování.
Uživatelský avatar
Drn
Příspěvky: 25274
Registrován: čtv 10. pro 2015 15:31:54
Bydliště: Litoměřice nad Labem a Ohří

Re: Elektrické lokomotivy a jednotky

Příspěvek od Drn »

Škoda, že jsem tohle nevěděl, když jsem se mezi skalkami v opárenském údolí svezl s 800 tunami brzděnými jen mašinou (742), hytlákem a dvěma opleňáky s dřevem rychlostí 85 km/h. Hned bych byl klidnější. :lol: :lol:

Nájezd k spádu rychlostí 25, pak první neúspěšný pokus o udržení rychlosti průběžnou brzdou, pak rychlobrzda ... v oblouku pod Chotiměří už na mostku 55, někde v místě dnešního křížení s D8 už 75 ... zážitek na celý život. :lol: :lol:

Rychlost kolem 85 jsem udržoval rychlobrzdou s plně zabrzděnou přídavnou a "cihlou" na písečáku. Zpomalit to nešlo.
Naposledy upravil(a) Drn dne ned 23. srp 2020 10:12:14, celkem upraveno 1 x.
"Hlavně se z toho neposrat!"
Odpovědět