Parní lokomotivy

Moderátor: vostrej cenzor

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dominik
Příspěvky: 35348
Registrován: úte 08. pro 2015 19:06:08
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Dominik »

Hm, když tam dosadím nějaké konkrétní hodnoty a zkusím si to rozkreslit, je to vidět. Nahoře je ta část, kdy to ještě vypadá jako exponenciela, dole je ta část, kde se vyrovnávají tlaky a už je to asymptotická křivka opticky podobná tangentě.

grafy.jpg
grafy.jpg (8.6 KiB) Zobrazeno 401 x
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12910
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Stejně to máte blbě, protože část expanse probíhá v oblasti mokré páry a tam v žádném případě neplatí že p,v=konst.
Uživatelský avatar
Dominik
Příspěvky: 35348
Registrován: úte 08. pro 2015 19:06:08
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Dominik »

Pavel píše:Stejně to máte blbě, protože část expanse probíhá v oblasti mokré páry a tam v žádném případě neplatí že p,v=konst.

Čím víc upřesnění zadáme, tím víc se sice přiblížíme realitě, ale tím méně to bude otázka analytického výpočtu a tím více numerického. Morrisovi jde ale o trend a stejně ta situace s plynule se zvětšujícím pístem není reálná.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Pavel píše:Stejně to máte blbě, protože část expanse probíhá v oblasti mokré páry a tam v žádném případě neplatí že p,v=konst.
Nejsem si jist jak u mokré, ale tuplem ne u přehřáté.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Dominiku, dík!
Dobrá práce - tyhle výpočty už jsou mimo mé schopnosti. Kdyžtak si to sjedu numericky v excelu, ale analyticky nee...

Takže je to nějaká křivka, podobná tangentě - její konkrétní zakřivení neřešme, ale ohýbá se víc a víc nahoru a končí asymptoticky. A tuhle křivku se snaží konstruktér sdruženého stroje aproximovat. Jak tak koukám na ty v praxi volené průměry válců, aproximace se zjevně týkají začátku křivky, když ještě tolik neletí nahoru. Na zužitkování hodně expandované páry parní stroj zjevně rezignoval.
Uživatelský avatar
Dominik
Příspěvky: 35348
Registrován: úte 08. pro 2015 19:06:08
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Dominik »

Není zač. Ono s diferenciálními rovnicemi je to jako s integrály - plno u nich analytické řešení nemá. Nebo má, ale ve speciálních funkcích. Pokud bys akceptoval tu Lambertovu W-funkci jako standardní, pak bych mohl nabídnout i analytické řešení, ale byla by to nechutnost. Lepší je ten graf a numerika, vyplatí se to víc.

Ale pozor - máme jen funkci plochy pístu v závislosti na posunu, ale kolik práce vytežíš z toho dojezdu? Moc ne, práce je síla krát dráha, sílu jsme chtěli konstantní a ten dojezd už se odehraje na dráze velmi malé. Takže určitě bych se taky spíš zaměřil na tu část, která ještě vypadá exponenciálně a ne tangenciálně (správně píšeš, že jde jen o optickou podobnost - z hlediska rovnice to s tg nemá nic společného).
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

To byla vzácná návštěva na ŽZO v roce 1988. Jeden z nesporných tvůrčích vrcholů parní éry.
18.201.jpg
18.201.jpg (164.01 KiB) Zobrazeno 364 x

PS. Mr. Cowley in the cab of the engine :)
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24923
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Jo, Cowley páru miloval, ale taky byl drsnej realista - mě z páry sofort vyléčil během několika sezení ;)

V podstatě od vynálezu použitelné elektrifikace velkých drah měly být parní lokomotivy stavěny jenom na dožití, než se zadrátujou všechny v úvahu připadající tratě. Spalovat uhlí v lokomotivě je blbost, když ho můžu spálit v elektrárně. A ostatní tratě mezitím vyřešil Ruda Diesel.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12910
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

LiborII píše:To byla vzácná návštěva na ŽZO v roce 1988.

Jo, tam jsem byl taky. Ale o pět let dříve tam jezdil i albatros, kyklop, Arcivévoda Karel a několik elektrických lokomotiva na 1500V.
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Pavel píše: Ale o pět let dříve tam jezdil i albatros, kyklop, Arcivévoda Karel a několik elektrických lokomotiva na 1500V.

V třiaosmdesátém jsem tam určitě nebyl, ale přinejmenším Elinku, E 436.0 a nulkového Albíka mám z toho roku 88 na diapásu též.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12910
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Tak jsem si tady prohlížel, jak taková artikulovaná lokomotiva projíždí ostrým obloukem. A povšiml jsem si že konstruktér u fy ALCO měl stejný nápad (nebo opisoval) jako náš známý Karl G. Aby mohl použít standardní ojnici, dal válcům předního parního stroje (které to mají o jedno dvojkolí předního podvozku dál ke klice) delší pístnice.
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Kdo máte rádi parní lokomotivy a zvláštní příběh, vřele doporučuji poslední Dráhu, kde pan Šlechta svým velmi hezkým způsobem píše o Škodovkách, které se ze všech českých mašin dostaly úplně nejvýš (jsou to ony z dodávky roku 1949 pro Ferrocarril Belgrano, které byly v depu Tucumán a mimo jiné jezdily na hranice do Socompy v trase slavného Vlaku do mraků), a které v překvapivém počtu nalezl i v provozním stavu v Brazílii v době úplně těsně před covidem.
Uživatelský avatar
Grafoman
Příspěvky: 18094
Registrován: pát 11. pro 2015 10:26:56
Bydliště: První dračí ucho
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Grafoman »

Slováci zaplácli letní bednu Maigretem a tam je několik epizod z hlediska české páry taky docela zajímavejch... docela bych rád seznal nějaké historky z natáčení.
Doba je vážná...
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Grafoman píše:Slováci zaplácli letní bednu Maigretem a tam je několik epizod z hlediska české páry taky docela zajímavejch... docela bych rád seznal nějaké historky z natáčení.


S Cremerem? Viděl jsem ho tenkrát na Hrádku u Nechanic.
Ondřej M.
Příspěvky: 4846
Registrován: stř 18. dub 2018 11:33:03

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Ondřej M. »

Pavel píše:Tak jsem si tady prohlížel, jak taková artikulovaná lokomotiva projíždí ostrým obloukem. A povšiml jsem si že konstruktér u fy ALCO měl stejný nápad (nebo opisoval) jako náš známý Karl G. Aby mohl použít standardní ojnici, dal válcům předního parního stroje (které to mají o jedno dvojkolí předního podvozku dál ke klice) delší pístnice.

To je teda brutální oblouk.
Zaujalo mě, že každý má své jméno.
To vyzvánění přejezdů (a pak zvon na mašině) muselo bejt pěkně na palici.
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Pane Pavle, chtěl jsem se Vás zeptat, jak je to s rozběhem parní turbíny?
Nevím, zda se používá pojem momentové charakteristiky. Parní turbína a lodní šroub mi připadá celkem přijatelné spojení; pokud šroub bývá řazen mezi příklady ventilátorové charakteristiky. V elektrárně se taky rozbíhá relativně do lehka, ne?
Ale jak parní turbína rozjede lokomotivu s těžkým vlakem?
https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12910
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Parní turbína nemá tu krásnou momentovou charakteristiku parního stroje, kterému roste moment s klesajícími otáčkami. Při rozběhu má moment menší než jmenovitý, ale že rozjede vlak je prakticky prokázáno :-). Ovšem horší je, že při tom rozběhu má velmi malou účinnost, takže problém v parní lokomotivě je ve velké spotřebě páry při rozjezdu. Lapidárně to vystihl strojvedoucí pensylvánské S2: "Odbrzdil jsem vlak, otevřel regulátor a začal se modlit." Čímž měl na mysli dramatický pokles kotelní tlaku. A protože s poklesem tlaku klesá i bod varu vody, způsobovalo to velké tepelné namáhání kotle, který trpěl netěsnostmi. Proto se parní turbína v pohonu lokomotiv nikdy moc neuplatnila. PRR vyřadily S2 po 5 letech provozu. Obdobně dopadly pokusy v Británii nebo Německu.

V elektrárně se turbína samozřejmě rozebíhá naprázdno a zatěžuje se až po dosažení jmenovitých otáček. Dokonce nerozebíhá z nuly ale z cca 60 ot/min, na které ji urychlí elektrické natáčedlo.
Uživatelský avatar
Grafoman
Příspěvky: 18094
Registrován: pát 11. pro 2015 10:26:56
Bydliště: První dračí ucho
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Grafoman »

Teď se zeptám jako moula, ale ten rozběh naprázdno by se v mašině nějak ošéfovat nedal?
Doba je vážná...
mikulda
Příspěvky: 3945
Registrován: čtv 10. pro 2015 1:03:22

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od mikulda »

Přes spojku jako v autě? Nějak si nedokážu představit ty rozměry.
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Grafoman píše:Teď se zeptám jako moula, ale ten rozběh naprázdno by se v mašině nějak ošéfovat nedal?


Dal, ale vyšla Ti z toho pojízdná elektrárna :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=K9mo9Ald6EI
Odpovědět