Parní lokomotivy

Moderátor: vostrej cenzor

Odpovědět
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

mikulda píše:Přes spojku jako v autě? Nějak si nedokážu představit ty rozměry.

Parní lokomotiva s HD přenosem ;)
Huhulák
Příspěvky: 696
Registrován: pon 20. bře 2017 21:41:50

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Huhulák »

Pavel píše:Parní turbína nemá tu krásnou momentovou charakteristiku parního stroje, kterému roste moment s klesajícími otáčkami. Při rozběhu má moment menší než jmenovitý, ale že rozjede vlak je prakticky prokázáno :-). Ovšem horší je, že při tom rozběhu má velmi malou účinnost, takže problém v parní lokomotivě je ve velké spotřebě páry při rozjezdu. Lapidárně to vystihl strojvedoucí pensylvánské S2: "Odbrzdil jsem vlak, otevřel regulátor a začal se modlit." Čímž měl na mysli dramatický pokles kotelní tlaku. A protože s poklesem tlaku klesá i bod varu vody, způsobovalo to velké tepelné namáhání kotle, který trpěl netěsnostmi. Proto se parní turbína v pohonu lokomotiv nikdy moc neuplatnila. PRR vyřadily S2 po 5 letech provozu. Obdobně dopadly pokusy v Británii nebo Německu.

V elektrárně se turbína samozřejmě rozebíhá naprázdno a zatěžuje se až po dosažení jmenovitých otáček. Dokonce nerozebíhá z nuly ale z cca 60 ot/min, na které ji urychlí elektrické natáčedlo.

A jak je to u spalovací turbíny? (TL 659.0 měla mechanický přenos výkonu)
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Huhulák píše:A jak je to u spalovací turbíny? (TL 659.0 měla mechanický přenos výkonu)


To by mne také zajímalo.
U jediné automobilní projekce, která dosáhla alespoň předsériové produkce (Chrysler) byl HD měnič.

Bohužel nevím, že by někdo včas vyzpovídal pamětníky, ani o nějakém článku nad rámec opisování Bekova atlasu.
Jinak panu Pavlovi díky. Tu švédskou bestii by stálo za to vidět v jízdě.
Huhulák
Příspěvky: 696
Registrován: pon 20. bře 2017 21:41:50

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Huhulák »

Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12911
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Grafoman píše:Teď se zeptám jako moula, ale ten rozběh naprázdno by se v mašině nějak ošéfovat nedal?

Bavíme se o spojce na výkon 6900 HP! A musela by mít možnost proklouznout, jako v autě. Dovedete si představit to teplo, které by při tom prokluzu vzniklo? Hydrodynamická by byla řešením, ale pro tak velký výkon tehdá nebyla k dispozici. Spojky Voith v té době přenášely výkon pár set KW. Krom toho je problém s rozměry, kam to do lokomotivy vecpat. Na uváděný výkon by měla rozměr asi 200 l sudu.
Na konstrukci spojky (mj.) pohořel v ČKD projekt traťové lokomotivy s HD přenosem - T478.4 - tam měla být pneumatická.
Uživatelský avatar
Grafoman
Příspěvky: 18094
Registrován: pát 11. pro 2015 10:26:56
Bydliště: První dračí ucho
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Grafoman »

O mechanické spojce by v této souvislosti neuvažoval ani moula :-) ale ten se může ptát dál, jak už to mají moulové ve zvyku: jak se najíždí do zátěže v elektrárně?
Doba je vážná...
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12911
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Huhulák píše:A jak je to u spalovací turbíny?

Tam se to řeší dvouhřídelovým uspořádáním. Tzv. generační turbína má kompresor, spalovací komoru a plynovou turbínu, jejíž výkon je dimenzován pro pohon kompresoru. Ta nemá mechanický výstup. Spaliny z generační turbíny jdou do trakční turbíny, což je čistě plynová turbína s mechanickým výstupem a ta přes převodovku pohání kola.
Naposledy upravil(a) Pavel dne čtv 06. srp 2020 15:02:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12911
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Grafoman píše:O mechanické spojce by v této souvislosti neuvažoval ani moula :-) ale ten se může ptát dál, jak už to mají moulové ve zvyku: v elektrárně?

Jednoduše: roztočím turbínu s generátorem na jmenovité otáčky, pak generátor nabudím, nafázuji a zatěžují otevíráním regulačních ventilů.
Uživatelský avatar
Grafoman
Příspěvky: 18094
Registrován: pát 11. pro 2015 10:26:56
Bydliště: První dračí ucho
Kontaktovat uživatele:

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Grafoman »

Thx
Doba je vážná...
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0


Děkuji, tak ten jsem nečetl. To řazení mi připomíná rvaní kvaltu na eresáku. Ty slepé uličky jsou kouzelné ;)
Uživatelský avatar
Slídil
Příspěvky: 9588
Registrován: stř 09. pro 2015 8:54:51
Bydliště: nahe des Tantedorfs

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Slídil »

Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0

Když to mělo šetřit měď, jak se to rozjíždělo ? Jaký byl přenos výkonu na nápravy ?
Neberte tak vážně, co sem píšu
Punk is not EET
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12911
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Přenos výkonu mechanický. Rozjíždělo se to tak, že se najela ona generační turbína a její spaliny se hnaly do trakční turbíny, která přes převodovku (původně snad dvourychlostní ovšem s nemožností řadit za jízdy), kardany a nápravové převodovky poháněla kola. Pro posun bez zátěže to mělo ještě motor, snad T111.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 12911
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0

Překvapil mne tam údaj, že lokomotiva měla enormní spotřebu (to se o ní píše všude) - 1 tuna za hodinu. Pokud to není chyba, tak ta spotřeba byla úžasná! Lokomotiva jezdila na mazut, ten má zhruba dvojnásobnou výhřevnost oproti černému uhlí. A teď mi ukažte, která z parních lokomotiv by dokázala poskytovat podobné výkony při spotřebě 2 tuny uhlí za hodinu.
Průmyslové spalovací turbíny v otevřeném cyklu mají účinnost necelých 40%, při provozu na plyn. I s přihlédnutím k době vzniku se domnívám, že ta turbínová lokomotiva měla účinnost přes 20%, to fakt není špatné a věřím, že by se dala vytunit i na víc.
Petr Šimral
Příspěvky: 1200
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Petr Šimral »

Takové krásné stránky máme a nikdo si na ně nevzpomene :-)

I řadit za jízdy uměla, ale s tou setrvačností generační turbíny chápu, že se jim do toho asi moc nechtělo.
Nemodrý kojot sledující zmenšování podílu modré karavany :-)
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Pro zajímavost pro příznivce páry, kteří nečtou šotoušké weby. Dnes ráno dorazil do Jaroměře přírůstek tamního muzea - štokr 556.0304. Věřím, že ho zde čeká důstojný osud výstavního exponátu ve výtopně, kde vlastně touto řadou pravidelný provoz páry na ČSD skončil.
Není bez zajímavosti, že na pořízení lokomotivy poskytl dotaci KhK, což je od samosprávy velmi úctyhodný počin.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 24927
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Manželka jednoho z exponentů spolku váhá mezi rozvodem nebo vraždou ;)
Uživatelský avatar
Drn
Příspěvky: 25278
Registrován: čtv 10. pro 2015 15:31:54
Bydliště: Litoměřice nad Labem a Ohří

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Drn »

Ani se jí nedivím. Příslušníci podobných spolků jsou totiž vesměs opravdu hutní pacoši.
"Hlavně se z toho neposrat!"
LiborII
Příspěvky: 4501
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Morris Zapp píše:Manželka jednoho z exponentů spolku váhá mezi rozvodem nebo vraždou ;)

Tak nějak bych tušil... :)

Musím se zastat oproti Drníkově dojmu, co já přicházím do styku, tak je zde jen o něco větší postižení než moje, ale jinak jsou normální, fajn, a světe div se, mají i jiné zájmy (přemýšlím, kde jinde i železničních veteránistů proberu novinky ve světě lyží, Tour de France a Disneyland u Paříže :P )... Což podle mého dává spolku střízlivější a správný směr.
Uživatelský avatar
Ahmad Šáh Masúd
Příspěvky: 7533
Registrován: pát 11. pro 2015 9:56:24
Bydliště: Panszir Valley

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Ahmad Šáh Masúd »

LiborII píše:Pro zajímavost pro příznivce páry, kteří nečtou šotoušké weby. Dnes ráno dorazil do Jaroměře přírůstek tamního muzea - štokr 556.0304. Věřím, že ho zde čeká důstojný osud výstavního exponátu ve výtopně, kde vlastně touto řadou pravidelný provoz páry na ČSD skončil.
Není bez zajímavosti, že na pořízení lokomotivy poskytl dotaci KhK, což je od samosprávy velmi úctyhodný počin.


V zastupitelstvu budou šotouši...
احمد شاه مسعود
Ivanismus - nový diskuzní styl. (vopičuj co můžeš a dokud na to vidíš)
Uživatelský avatar
Ahmad Šáh Masúd
Příspěvky: 7533
Registrován: pát 11. pro 2015 9:56:24
Bydliště: Panszir Valley

Re: Parní lokomotivy

Příspěvek od Ahmad Šáh Masúd »

Drn píše:Ani se jí nedivím. Příslušníci podobných spolků jsou totiž vesměs opravdu hutní pacoši.


U Alláha, je to tak. Dnes v pět ráno jeden z óbršotoušů z našeho kraje, známý i svou už dávno zaniklou publikační činností, důchodce, dovalil se na první rychlík do Prahy, který o víkendu nejezdí. Ožralej jako prase ... a říká, von nejde rychlík? Potřebuju do dílen do Mostu! Nekecá, jako aktivní důchodce jezdí s tramvají Most - Litvínov a pochvaluje si to jako úžasný relax.
احمد شاه مسعود
Ivanismus - nový diskuzní styl. (vopičuj co můžeš a dokud na to vidíš)
Odpovědět