mikulda píše:Přes spojku jako v autě? Nějak si nedokážu představit ty rozměry.
Parní lokomotiva s HD přenosem

Moderátor: vostrej cenzor
mikulda píše:Přes spojku jako v autě? Nějak si nedokážu představit ty rozměry.
Pavel píše:Parní turbína nemá tu krásnou momentovou charakteristiku parního stroje, kterému roste moment s klesajícími otáčkami. Při rozběhu má moment menší než jmenovitý, ale že rozjede vlak je prakticky prokázáno. Ovšem horší je, že při tom rozběhu má velmi malou účinnost, takže problém v parní lokomotivě je ve velké spotřebě páry při rozjezdu. Lapidárně to vystihl strojvedoucí pensylvánské S2: "Odbrzdil jsem vlak, otevřel regulátor a začal se modlit." Čímž měl na mysli dramatický pokles kotelní tlaku. A protože s poklesem tlaku klesá i bod varu vody, způsobovalo to velké tepelné namáhání kotle, který trpěl netěsnostmi. Proto se parní turbína v pohonu lokomotiv nikdy moc neuplatnila. PRR vyřadily S2 po 5 letech provozu. Obdobně dopadly pokusy v Británii nebo Německu.
V elektrárně se turbína samozřejmě rozebíhá naprázdno a zatěžuje se až po dosažení jmenovitých otáček. Dokonce nerozebíhá z nuly ale z cca 60 ot/min, na které ji urychlí elektrické natáčedlo.
Huhulák píše:A jak je to u spalovací turbíny? (TL 659.0 měla mechanický přenos výkonu)
Grafoman píše:Teď se zeptám jako moula, ale ten rozběh naprázdno by se v mašině nějak ošéfovat nedal?
Huhulák píše:A jak je to u spalovací turbíny?
Grafoman píše:O mechanické spojce by v této souvislosti neuvažoval ani moulaale ten se může ptát dál, jak už to mají moulové ve zvyku: v elektrárně?
Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0
Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0
Huhulák píše:Tady je docela zajímavý článek o TL 659.0
Morris Zapp píše:Manželka jednoho z exponentů spolku váhá mezi rozvodem nebo vraždou
LiborII píše:Pro zajímavost pro příznivce páry, kteří nečtou šotoušké weby. Dnes ráno dorazil do Jaroměře přírůstek tamního muzea - štokr 556.0304. Věřím, že ho zde čeká důstojný osud výstavního exponátu ve výtopně, kde vlastně touto řadou pravidelný provoz páry na ČSD skončil.
Není bez zajímavosti, že na pořízení lokomotivy poskytl dotaci KhK, což je od samosprávy velmi úctyhodný počin.
Drn píše:Ani se jí nedivím. Příslušníci podobných spolků jsou totiž vesměs opravdu hutní pacoši.