Zajímavosti o železnici

Zde si můžeme povídat o všem, co se týká železnice bez konkrétní lokalizace.

Moderátor: vostrej cenzor

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 14190
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Pavel »

Morris Zapp píše: pát 16. črc 2021 13:55:03 Ale tuhle vlastnost má i obyčejný sériový motor, kterému na to stačí kovářská regulace stykačema a odporníkem.
A proč se mu tam teda strkají ty odpory?
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

Ty odpory řeší vztah motoru a jeho zdroje, nikoliv vztah motorem poháněného kola a kolejnice.

Naopak, elektromotor je na tom i přes párařskou pověru o ideálnosti parního stroje líp, protože zmenšením odporu se dá elektromotor krátkodobě přetížit a tím získat vyšší tažnou sílu, kdežto parní stroj nepřetížíš, protože tlak v kotli je konečný a nepřekročitelný, takže žádnou tažnou sílu navíc získat nedokážeš.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

Morris Zapp píše: pát 16. črc 2021 15:23:11 ...parní stroj nepřetížíš, protože tlak v kotli je konečný...
Právě jsem objevil přeplňovaný parní stroj: turbína na výfukovou páru pohání kompresor vstupní páry :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Morris Zapp píše: pát 16. črc 2021 13:55:03 Ano, oba máte pravdu a za sucha ten taurus musí zvítězit. Pan Lokführer měl zřejmě na müsli zhoršené adhezní podmínky, kdy 5 náprav, notabene s čistícím běhounem vepředu, může skutečně být víc, než 4, byť těžší.
Ale no ták...
Zatímco pára o pěti nápravách s adhezní hmotností 80 tun za sucha bude dokonale přetížitelná i díky vlastnostem parního stroje, tak moderní lokomotiva s elektrickým přenosem má prostě svůj strop tažné síly, přes který nejede vlak i kdybychom jí postříkali kola sněhovými řetězy.
mikulda píše: pát 16. črc 2021 13:59:47 Jo a taky BR52 nezná prokluz jedné nápravy.
A to je taktéž výrazná výhoda lokomotiv se skupinovým pohonem (co si sebereš vpředu, to koupíš vzadu --> pokud Ti tam někdo nedal běhoun).
Nicméně to u parní trakce neguje pomalá regulace tažné síly v oblasti skluzů.
Tedy není rozumné chodit až na mez adheze, protože jak se to utrhne, tak příliš mnoho ztratíš...
Nemodrý :mrgreen:
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

Petr Šimral píše: pát 16. črc 2021 16:15:18 pára o pěti nápravách s adhezní hmotností 80 tun za sucha bude dokonale přetížitelná i díky vlastnostem parního stroje
Jak chceš přetížit parní lokomotivu, když máš tlak páry zastropovaný, plochu pístu jednou provždy danou a pákové převody jakbysmet?

Zatímco F-v charakteristika elektriky je hyperbola, na straně nízkých rychlostí a vysokých tažných sil oříznutá jenom pány Kurtiussem a Knifflerem a ochranami trakčního obvodu, tak u páry je to divnokřivka, která v nulové rychlosti protíná osu tažné síly v nějaké hodnotě, nad kterou se nejde dostat.
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Morris Zapp píše: pát 16. črc 2021 16:30:35
Petr Šimral píše: pát 16. črc 2021 16:15:18 pára o pěti nápravách s adhezní hmotností 80 tun za sucha bude dokonale přetížitelná i díky vlastnostem parního stroje
Jak chceš přetížit parní lokomotivu, když máš tlak páry zastropovaný, plochu pístu jednou provždy danou a pákové převody jakbysmet?

Zatímco F-v charakteristika elektriky je hyperbola, na straně nízkých rychlostí a vysokých tažných sil oříznutá jenom pány Kurtiussem a Knifflerem a ochranami trakčního obvodu, tak u páry je to divnokřivka, která v nulové rychlosti protíná osu tažné síly v nějaké hodnotě, nad kterou se nejde dostat.
A u parního stroje musíš mít konstrukci a nastavení parního stroje přibližně na dvojnásobek jeho trvalé tažné síly, aby Ti to fungovalo. A to je přesně to, o co při dokonalé adhezi při velmi nízké rychlosti porazíš asynchronní motor. Prosím zasunout komutátory do hrobu, kam patří :mrgreen:
Já osobně předpokládám, že se Štokrem a s vlakem o hmotnosti 2500 tun na deseti promilích stoupání na dokonalé koridorové suché vyleštěné trati se rozjedu (byť pomalu, ale rozjedu), zatímco moderna mi bude stát na 300 kN. Nebude couvat, ale dopředu taky nepojede...

Ovšem je otázkou, jak se parní trakce bude chovat při takovém rozjezdu při úvratích ve válcích, takže nakonec můžeš mít klidně pravdu Ty, protože tohle stejně nikdo už prakticky nevyzkouší :mrgreen:
Nemodrý :mrgreen:
Ondřej M.
Příspěvky: 6239
Registrován: stř 18. dub 2018 11:33:03

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Ondřej M. »

Ivan píše: pát 16. črc 2021 14:21:13 Kolik jich bylo původně na páru? :lol:
Máte samozřejmě pravdu, parní ponorky přišly mnohem později, a vy jste mluvil o přechodu od k. Já se zaměřil na ten dieslový pohon plavidel.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

V Berouně stojí Maxima. Tak přece se vrátila.
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Už minimálně týden. Základnu má v Oseku u Králíků.
Nemodrý :mrgreen:
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

By teď mohla přetahovat odklony z Čepu do Dvora...
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Morris Zapp píše: pon 19. črc 2021 18:13:39 By teď mohla přetahovat odklony z Čepu do Dvora...
Otázkou je, jestli si přivezla i německé papíry a ostatně jaké záměry s ní má pronajímatel.

My tam od rána máme Ludmilu, zatím to jezdí co pár vlaků za čtyři hodiny, od noci už budou i Herkulové, tak se nám snad podaří využít i zrušeného nočního klidu v Schirndingu.
Včera nám bylo povoleno provážet vlaky 700 metrů dlouhé, dnes v poledne přišel příkaz na délku 580 metrů včetně HV, takže 540 metrů souprava (-5 vozů a hlavně vlaky na cestě již nemáme jak upravit), k večeru zase na výjimku 700 metrů...
Nemodrý :mrgreen:
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 14190
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Pavel »

Morris Zapp píše: pát 16. črc 2021 15:23:11 ... parní stroj nepřetížíš, protože tlak v kotli je konečný a nepřekročitelný, takže žádnou tažnou sílu navíc získat nedokážeš.
Dobrý konstruktér, a ti byli jak ve Škodovce, tak v ČKD, dimenzoval parní stroj tak, aby měl vyšší výkon, než trvalý výkon kotle. A žárotrubný kotel přetížit lze. Pokud nevíš jak, doporučuji heslo "zápůjčka kotle". Že to sovětští luninovci zavrhovali, je věc jiná.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

Jsou mi známy i lokomotivní konstrukce, kde stroj měl mnohem vyšší výkon, než kotel - a bylo to tak schválně navrženo pro speciální druh provozu, kde to bylo využito.
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Petr Šimral píše: pon 19. črc 2021 18:36:44
Morris Zapp píše: pon 19. črc 2021 18:13:39 By teď mohla přetahovat odklony z Čepu do Dvora...
Otázkou je, jestli si přivezla i německé papíry a ostatně jaké záměry s ní má pronajímatel.

My tam od rána máme Ludmilu, zatím to jezdí co pár vlaků za čtyři hodiny, od noci už budou i Herkulové, tak se nám snad podaří využít i zrušeného nočního klidu v Schirndingu.
Včera nám bylo povoleno provážet vlaky 700 metrů dlouhé, dnes v poledne přišel příkaz na délku 580 metrů včetně HV, takže 540 metrů souprava (-5 vozů a hlavně vlaky na cestě již nemáme jak upravit), k večeru zase na výjimku 700 metrů...
A pokračujeme. Provozní dispečer povolil vydat TJŘ do Oldřichova u Duchcova, protože TTP povolují do Chebu 626 metrů a my si přece můžeme v Oldřichově bez problémů ty dva vozy odvěsit. Po mé intervenci, zda ví, že Němec bere 700 metrů a v noci zcela jistě není důvod k uhýbání "výjimečně" povolil pokračování dále. Ale přes den to už nikdo nepovolí..

Jak je možné, že včera tam takové vlaky bez keců projely?

Pozor, nevyčítám Morrisovi, za toto opravdu nemůže :-)
Nemodrý :mrgreen:
Ondřej M.
Příspěvky: 6239
Registrován: stř 18. dub 2018 11:33:03

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Ondřej M. »

Jó, na železnici dějou se věci,
na dráze jsou zaměstnáni švarní mládenci...
Tonda
Příspěvky: 2412
Registrován: pát 11. pro 2015 6:02:47

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Tonda »

Železnice přináší jen práci zlou,
pot a dřina jedinou jsou odměnou... (pfc) :)
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

Právě přišla depeše, která na tratích Ústí - Cheb, Plzeň - Česká Kubice, Plzeň - Cheb - Vojtanov, Tršnice - FL a Cheb - Schirnding povoluje délku vlaku 695 metrů.

Ale holt musel nás v noci někdo vyprudit a nařídit zkrácení ranních vlaků na 607 metrů + loko.

Ach jo, železnice...
Nemodrý :mrgreen:
Petr Šimral
Příspěvky: 1960
Registrován: stř 13. led 2016 17:21:13

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Petr Šimral »

A pokračujeme.

DB Netz kvůli přetížení žst. Hof nařídilo s okamžitou platností, že přes Hof smí vlaky pouze 500 metrů dlouhé. Vlaky, které už mají vydaný jízdní řád mohou milostivě projet delší...
Nemodrý :mrgreen:
Jana
Příspěvky: 3759
Registrován: úte 08. pro 2015 21:52:47

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Jana »

Je to sice ze zahraničí, ale tam příslušná země nemá kolonku a nechtěla jsem přidávat.
https://magazin.aktualne.cz/horske-nadr ... d=12696993
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 27967
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: Zajímavosti o železnici

Příspěvek od Morris Zapp »

Canfranc = Renfe verze Moldavy.
Odpovědět