diesel (plyn atd) lokomotivy

Moderátor: vostrej cenzor

Odpovědět
Uživatelský avatar
Grafoman
Příspěvky: 18112
Registrován: pát 11. pro 2015 10:26:56
Bydliště: První dračí ucho
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie kolejníkova všedního dne - Vindobona

Příspěvek od Grafoman »

LiborII píše:...

SZ
Doba je vážná...
Ondřej M.
Příspěvky: 5227
Registrován: stř 18. dub 2018 11:33:03

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Ondřej M. »

Drn píše:Za mne odporná, upištěná, líná, skřípající a na howno odbrzďující mrcha. Měl jsem kdysi tu "čest" s tím párkrát cuknout na liberecku (samozřejmě na zapřenou s kolegou). Nic odpornějšího jsem na kolejích snad ani neřídil. I ten Hurvajz me verzi "fikace" a poskakování na výluce po laníčkách mi přišel na řízení příjemnější.

Nakonec, termín hydrokurva tomu zcela sedí. :-Q

Je fakt, že líný byly fest, zvlášť, když za sebou táhly víc jak jeden vůz (už i na vlaku 2x853+3x053 byla ta půlka vozu navíc znát); v takovém případě si i rády klouzly. Mezi Prahou a Libercem jsem se s nimi něco najezdil (jako kaštan). Přiznám se, že radši jsem lezl do mašiny než do vagónu, protože v jejím salónu bylo překvapivě méně hluku než v tom velkoprostoráku. Motor, oddělený od salónu služebním oddílem a chodbičkou (a celkem 3 dveřmi), nebyl v salónu moc slyšet a ve vagónech někde kolem 80 - 90 km/h děsně na kolejnicových spárách mlátilo brzdové táhloví, nebo co to bylo. A v zimě byla na mašině jistota, že se bude topit (a bez naftového smradu).
EDIT: Možná jim křivdím, že teprv nad 2 vozy to na ně bylo moc; v každým případě, když jsem se ocitl v žabákovi, byl to zcela jinej vesmír.
LiborII
Příspěvky: 4632
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od LiborII »

Ondřej M. píše:ve vagónech někde kolem 80 - 90 km/h děsně na kolejnicových spárách mlátilo brzdové táhloví, nebo co to bylo.

Dynamo na kardanu?
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 25880
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Dynamo na spodku vozu, kardan zoufale se snažící propojit oné se zdrojem otáčení na ložiskovém domku mrcasícího se podvozku. Výborný hlukový generátor, protože zvuky, co měly zůstat na podvozku, se tímhle šíří do skříně.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Ano, to byla velmi povedená věc. Jak jen to mohlo někoho napadnout.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 25880
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Celkem logicky: snižování blbě odpružených hmot.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

No, to si tedy pomohli. Kolik váží to dynamo v porovnáním se zbytkem podvozku?
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 25880
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Každé neodpružené (resp. v tomhle případě jen prvotním vypružením) kilo se počítá.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Neodpružená je jen ta převodovka a ta musí být tak jako tak. Dynamo je už v části primárně odpružené. V tomto případě si chtěl zřejmě konstruktér z vagónky otestovat slepou uličku vývoje.
Ovšem v Emerice jsem viděl šestinápravové pullmanny s velikánským dynamem zavěšeným pod skříni. Velké bylo proto, aby utáhlo klimošku.
LiborII
Příspěvky: 4632
Registrován: pon 18. led 2016 8:23:18

Přeneseno ze zlostného dědy

Příspěvek od LiborII »

Pavel píše:Dovolím si upozornit na dramatický rozdíl v konstrukci podvozku; u GE pennsylvánské, u ČKD kývačky. Na druhé straně, ČKD spolupracovalo s GE již od dob Kolbenových. A ještě nejméně do zamračených dávali elektrické přístroje, vyrobené podle licencí Kolbenem z USA přivezených.


No to jste nejspíš nevybral nejlepší příklad originality, k těm závěskám byl podle toho, co bylo publikováno v SŽ, patentový protest od Metropolitan Vickers Electrical Company :mrgreen:
V té argošce navíc v té době byly Có´Co´ i od Baldwin-Lima-Hamilton a Werkspooru, přičemž ten Werkspoor rozhodně pensylvánské nemá (jestli to zrovna nějaké závěsky neumím posoudit) .
Rozhodně nejde o to shazovat českou konstruktérskou školu, ale na rovinu, a) celá ta mise je svou délkou a okolnostmi dost divná, tím spíše, že na normálním západě by se k tomu nedostali, b) rozhodně nejdřív nebylo vejce v podobě nějakého konkrétního zájmu FA a následkem toho vývoj, ale mnohem spíše to vypadá na porozhlédnutí, jak se to vlastně dělá a pak to nějak splácat a odůvodnit v podmínkách sice deklinujícího, ale pořád ještě temna divoké komuny, c) konkrétně popsaná historie vývoje HD převodovek a PG 500 hovoří o modu operandi té doby celkem jasně.
Ondřej M.
Příspěvky: 5227
Registrován: stř 18. dub 2018 11:33:03

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Ondřej M. »

Morris Zapp píše:Každé neodpružené (resp. v tomhle případě jen prvotním vypružením) kilo se počítá.

IMHO být zavěšen na skříni je mnohem lepší hlavně pro to dynamo. Co by muselo dělalat s ložiskama, když by zběsile se točící rotor dostával z boku pravidelné rány od přejíždění styků; ten kardan to přeci jen trochu utlumí. Kromě toho to bylo "praksí osvědčené řešení".
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Libor

No, že ČKD opisovalo, často neúspěšně, o 106, o tom není pochyb. Viz vámi citované. Já jen reagoval na vaše srovnání.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

Ondřej M. píše:Kromě toho to bylo "praksí osvědčené řešení".

Jo, jenže plochý řemen nehází a nepřenáší vibrace:-)
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 25880
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

Ondřej M. píše:Co by muselo dělalat s ložiskama, když by zběsile se točící rotor dostával z boku pravidelné rány od přejíždění styků; ten kardan to přeci jen trochu utlumí. Kromě toho to bylo "praksí osvědčené řešení".
Naopak: závěs dynama na rámu podvozku byl naprostý standard, u posledních před-ee vozů dokonce na ložiskových skříních (ergo naprosto neodpruženě).
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

To na ložiskových skříních už ani nebyla dynama.
Uživatelský avatar
Morris Zapp
Příspěvky: 25880
Registrován: úte 08. pro 2015 19:16:47
Bydliště: Plotinus

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Morris Zapp »

A jsme až takoví autisti, abychom to museli sem psát exaktně, když meritum není v dynamovosti, nýbrž v elektrickém stroji točivém?
Uživatelský avatar
Dominik
Příspěvky: 35900
Registrován: úte 08. pro 2015 19:06:08
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Kontaktovat uživatele:

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Dominik »

Morris Zapp píše:A jsme až takoví autisti, abychom to museli sem psát exaktně, když meritum není v dynamovosti, nýbrž v elektrickém stroji točivém?

Hnidopiši, dejme tomu. Ale když mislíte..

Nejsme, mimochodem, takoví autisti, abychom to museli psát pravopisně správně?
mikulda
Příspěvky: 4087
Registrován: čtv 10. pro 2015 1:03:22

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od mikulda »

Morris Zapp píše:A jsme až takoví autisti, abychom to museli sem psát exaktně, když meritum není v dynamovosti, nýbrž v elektrickém stroji točivém?

Pokud ty stroje elektrické točivé byly stejně těžké, tak ne.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 13216
Registrován: stř 09. pro 2015 8:16:31

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od Pavel »

No, a ten generátor byl lehčí, než dynamo.
:-)
jaloviec
Příspěvky: 17618
Registrován: stř 09. pro 2015 9:01:18

Re: diesel (plyn atd) lokomotivy

Příspěvek od jaloviec »

Kdo s tím má zkušenosti? 794. https://zdopravy.cz/cz-loko-predalo-ces ... uny-24584/

České dráhy převzaly poslední z dvanácti objednaných lokomotiv EffiShunter 300, které pro ně vyrobila společnost CZ LOKO. Nové lokomotivy České dráhy využívají na posun ve stanicích a depech, kde nahradily nepříliš spolehlivou řadu 714.
hlavní výhodou vysoká spolehlivost nových lokomotiv.

Nezdá se mi, že by 714 byly nespolehlivé.
Zatím to spíš vypadá, že CZ LOKO nestíhá opravovat. I když to mohou být dětské nemoci a postupně spolehlivé budou.

Okolí pak ocení snížení hlučnosti a splnění nejpřísnějších emisních limitů EU Stage IIIB.
Hlučnější než 714, docela se divím. Možná ty emise, když je ten čistící bazmek vyplní čtvrtinu strojovny.

výkonu 328 kW a maximální rychlostí 60 km/h
Což je půlka 714. Stačí vypnou jeden motor a máme rázem úspornou a tichou mašinu. :P .
60 na posun stačí, bohužel toho dosáhne tak s třemi vozy. Když tahá 10, jede s bídou 20-30.
To vše bez EDB. :cry:

Věřím, že tím pomůžeme oživit některé vlečkové provozy a opět přispějeme k odlivu některých nákladních přeprav ze silnic,
Věřit může, tam, kde by se přistavovaly ty 3-4 vozy. Takových asi už moc nebude.
PRNIZB
Odpovědět